Opublikowano Dodaj komentarz

Jak utrzymać ciążę z PCOS?

jak utrzymać ciążę

Zajść w ciążę chorując na PCOS może być bardzo trudno. Nie jest to jednak niemożliwe, o czym przekonało się tysiące kobiet. Oczywiście jeśli Tobie się to udało, to trzeba świętować i cieszyć się każdym dniem. Ale z drugiej strony rozumiemy obawy – utrzymać ciążę z PCOS to wyzwanie. Głównie ze względu na wysokie ryzyko poronienia – i to jeszcze w pierwszym trymestrze. Nie można się jednak załamywać – urodzenie zdrowego dziecka chorując na PCOS to rzecz jak najbardziej do spełnienia. Trzeba tylko odpowiednich działań mających ułatwić ten proces.

Jeszcze przed ciążą…

Jeśli masz problemy z zajściem w ciążę, to znak, że Twoje ciało potrzebuje pomocy. To, że obecnie nie jest w stanie tego zrobić, wynika z jakiegoś powodu – organizm daje Ci sygnał, że jego środowisko nie jest dobrym miejscem do rozwinięcia zapłodnionej komórki jajowej. Słowem – Twoje ciało nie jest dostatecznie zdrowe. Co w takim razie możesz zrobić, żeby to zmienić? Pierwsze co się nasuwa, to pomoc medyczna. Można dokonać sztucznego zapłodnienia, ale szansę na utrzymanie ciąży są niewielkie (chorując na PCOS oczywiście). Medykamenty mogą się okazać nieskuteczne, a w skrajnych przypadkach – niebezpieczne. Co więc pozostaje?

Dieta. Zrzucenie zbędnych kilogramów potrafi zdziałać cuda. Tak naprawdę to wszystko, co związane ze zdrowym odżywianiem i ćwiczeniami zwiększa szanse zajścia w ciążę. Wszystko przez estrogen, którego komórki tłuszczowe produkują zdecydowanie za dużo, a razem z PCOS ich nadmiar jest właściwie podwójny. Istnieje pełno poradników na temat zdrowego odżywiania i dbania o sylwetkę chorując na zespół policystycznych jajników. Można też zapytać swojego lekarza o poradę na ten temat.

PCOS a ciąża

Zajście w ciążę to jedno. W jej trakcie potrzeba odpowiednich działań, które pomogą płodowi się prawidłowo rozwijać. Pierwszym z nich jest dbanie o właściwy poziom progesteronu. PCOS charakteryzuje się tym, że jest on niski, a niestety to właśnie jego niski poziom powoduje poronienia. Aby był prawidłowy należy regularnie spożywać witaminę C, E i B6, a także L-arganinę w postaci suplementów. Oprócz tego trzeba spożywać więcej ilości cynku (który jest lepiej przyswajalny razem z witaminą C) i selenu. PCOS to również spadek wrażliwości na insulinę – dlatego koniecznie pilnuj, żeby wyregulować jej poziom. W codziennej diecie postaraj się ograniczyć spożywanie tłuszczów nasyconych, przerzucając się na nienasycone – czyli tłuszcze roślinne.

Oprócz progesteronu ważny jest też odpowiedni poziom estrogenów. W tym wypadku musi być on niski. Niestety PCOS często się objawia jego dużą ilością, co skutkuje rozchwianiem organizmu. Żeby go zmniejszyć, należy się odżywiać tłuszczami niezwierzęcymi. Całkowita rezygnacja z jedzenia mięsa może się jednak okazać niebezpieczna, więc trzeba zachować w tym umiar. Można w zamian zrezygnować z picia kawy, alkoholu (to raczej rzecz oczywista) i ograniczyć spożywanie produktów nabiałowych. Spożywaj też więcej roślin krzyżowych, jak kalafior, brokuły lub jarmuż. Tak samo cytrusy pomagają zmniejszyć poziom estrogenów.

Dla prawidłowego rozwoju płodu ważny jest również kwas foliowy, czyli witamina B9. Najlepiej jest się nią suplementować jeszcze przed zajściem w ciążę – głównie dlatego, że zwiększa płodność. Kobiety z jej niedoborem częściej trafiają się poronienia, stąd jej istotność. Każde źródło kwasów foliowych – czy to w formie tabletek, czy w formie naturalnej (rośliny strączkowe, cytrusy, otręby pszenne, chleb razowy) – jest jak najbardziej wskazane i pomoże Twojemu dziecku.