Opublikowano Dodaj komentarz

Co trenować po zawale?

trening po zawale

Umiarkowana ilość wysiłku fizycznego ma bardzo pozytywny wpływ na sprawność oraz wydolność fizyczną osób po przebytym zawale serca. Wskazane jest podejmowanie przynajmniej 30-minutowej aktywności, 4-6 razy w tygodniu. Istotne znaczenie ma jednak rodzaj ćwiczeń. Nie są zalecane treningi siłowe, które wymagają wysiłku w stosunkowo krótkim czasie oraz na bezdechu. Rozwiązaniem optymalnym oraz ograniczającym ryzyko dalszego rozwoju choroby serca są ćwiczenia aerobowe.

Trening aerobowy

Co trenować po zawale? Ćwiczenia tlenowe i wytrzymałościowe są podstawą rehabilitacji kardiologicznej. W tej formie wysiłku do ruchu angażowane jest całe ciało. Sama aktywność trwa stosunkowo długo, ale odbywa się przy niewielkim poziomie obciążenia. Ćwiczenia fizyczne nie są jednak dla pacjentów po zawale formą treningu wyczynowego, ponieważ większość z nich nawet nie uprawiała wcześniej żadnego sportu. Serce należy  więc systematycznie i ostrożnie przyzwyczajać do wysiłku fizycznego, a tętno podczas treningu nie powinno przekraczać 120 uderzeń na minutę.

Przebieg ćwiczeń

Jednostajny i pozbawiony gwałtownych zrywów wysiłek fizyczny mogą zapewnić różne dyscypliny. Wyróżnić należy przede wszystkim szybki marsz, jazdę na rowerze, pływanie, umiarkowany jogging oraz podstawową gimnastykę. Nie bez znaczenia pozostaje regularność podejmowanych ćwiczeń. Spodziewane rezultaty odnotować można już po upływie 4-6 tygodni. Do wzrostu wydolności organizmu dochodzi mniej więcej po 6-9 miesiącach regularnych ćwiczeń.

Korzyści z rehabilitacji pozawałowej

Pacjent podejmujący się rehabilitacji pozawałowej może oczekiwać znacznego wzrostu tolerancji dla wysiłku fizycznego. Następuje wyrównanie poziomu cholesterolu, redukcja wagi oraz możliwość utrzymania jej na stałym poziomie, co pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy i ogranicza ryzyko dalszego rozwoju choroby serca. Dochodzi również do zwolnienia wysiłkowej i spoczynkowej czynności serca, a tym samym zwiększenia odporności na sytuacje stresowe. Zwiększa się ukrwienie, spada zapotrzebowanie mięśnia sercowego na tlen. Poprawie ulega również rozwój krążenia obocznego.